Kategorie

Producenci

Promocje

Brak promowanych produktów w tym momencie.

Dostawcy

Brak dostawców

Najnowsze Artykuły

Boże Narodzenie w ciąży - co jeść, czego unikać

5144 Odsłon 5 Polub
2 Opinie
Ocena:
5.0

Święta Bożego Narodzenia to wspaniały czas, kiedy spotykamy się z najbliższymi przy wspólnym stole i smakujemy wiele pysznych wigilijnych potraw. Czy jednak kobietom w ciąży nie zaszkodzi takie świąteczne menu? Zobacz, co mogą jeść, a czego powinny unikać przyszłe mamy.

Menu wigilijne przyszłej mamy

Na świątecznym stole znajdziemy wiele potraw, po które bez obaw mogą sięgać kobiety w ciąży:

 

  • tradycyjny barszcz na naturalnym zakwasie - buraki dostarczą kwasu foliowego potrzebnego do tworzenia czerwonych krwinek (erytrocytów), których brak może powodować anemię, mają one również działanie przeciwnowotworowe
  • ryby morskie takie jak mintaj, dorsz, halibut – są bardzo zdrowe, ponieważ zawierają kwasy omega 3, które wspomagają odporność, pracę serca, mają działanie przeciwnowotworowe i przeciwzapalne
  • łosoś gotowany lub pieczony – warto wpisać go w świąteczne menu, ponieważ jest bogaty w jod oraz nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, zestaw niezbędny do prawidłowego rozwoju oczu i mózgu dziecka
  • sernik – zawiera dużo białka, które pochodzi z twarogu bądź serka marcarpone, nie należy jednak przesadzać z ilością, ponieważ sernik zawiera również sporo cukru
  • piernik – zawiera mąkę żytnią i miód, które są dobrym źródłem błonnika, minerałów i wielu cennych dla zdrowia substancji
  • kompot z suszu – w ciąży na pewno nie zaszkodzi, a nawet pomoże na dolegliwości trawienne, ponieważ zawiera dużo błonnika, usprawnia pracę jelit i sprzyja rozwojowi dobrej flory bakteryjnej
  • bakalie – suszone owoce zawierają dużo błonnika, warto więc sięgać po suszone śliwki, morele czy figi, orzechy również są bardzo zdrowe, zawierają jedno- i wielo nienasycone kwasy tłuszczowe, wapń, magnez i cynk, a nawet żelazo
  • gotowana kapusta bez grzybów – jest bardzo zdrowa, ponieważ dostarcza kwasu foliowego, błonnika i kwasów organicznych sprzyjających rozwojowi dobrej flory bakteryjnej, a z odrobiną oleju lnianego – także kwasów omega-3.

Jakich potraw lepiej unikać?

Są również potrawy, które kobiety w ciąży powinny ograniczać lub całkowicie usunąć ze świątecznego menu:

 

  • zupa grzybowa – lepiej zastąpić ją tradycyjnym barszczem, ponieważ grzyby leśne, które są głównym składnikiem zupy grzybowej, są bardzo ciężkostrawne
  • karp – w ciąży powinno się jeść dużo ryb, jednak tych morskich, które bogate są w zdrowe kwasy omega 3, a karp zdecydowanie do nich nie należy, lepiej więc sięgnąć po wspomnianego dorsza, mintaja czy halibuta
  • śledzie w oleju – czy w ciąży można jeść śledzie? Zdania są mocno podzielone. Zawierają one sporą ilość soli, która może przyczynić się do zatrzymywania wody w organizmie, powstawania obrzęków, a nawet nadciśnienia.

Spożywanie śledzi w ciąży ma jednak również pozytywne skutki: zapewnia dziecku dostawę nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, które wspomagają rozwój dziecka. Śledzie w ciąży nie są więc wykluczone, jednak lepiej zachować umiar z ich ilością. 

Bardzo różne są również zdania na temat śledzia a karmienie piersią. Badania wykazują, że ryby te spożywane w okresie karmienia dziecka piersią pomagają zwalczać depresję poporodową, z którą borykają się bardzo często świeżo upieczone mamy. Warto jednak nie przesadzać z ich ilością i pamiętać, że nadmiar soli w spożywanych posiłkach nie jest wskazany

 

  • makowiec – mak w ciąży nie jest dobrym wyborem, ponieważ jest ciężkostrawny, ma mnóstwo pustych kalorii i może wywoływać zaparcia, może spowodować również złe samopoczucie i uczucie senności
  • smażone ryby – po ryby morskie warto śmiało sięgać, lepiej unikać jednak wersji smażonej, lepszym wyborem będą ryby pieczone w folii, duszone, grillowane lub przygotowane na parze
  • kapusta z grochem i grzybami – sama kapusta jest zdrowa i wcale nie jest ciężkostrawna, ale należy unikać dodatków w postaci dużej ilości masła, grochu i ciężkostrawnych grzybów
  • duża ilości pierogów, zwłaszcza smażonych i z grzybami – to danie, które w dużej ilości może spowodować problemy z trawieniem, głównie za sprawą grzybów
  • cytrusy – mogą powodować alergie, więc lepiej zastąpić je polskimi owocami, zwłaszcza suszonymi
  • napoje gazowane – lepiej wykluczyć je z menu przyszłej mamy, ponieważ mają bardzo dużo cukru i mogą zawierać benzoesan sodu, który podrażnia śluzówkę żołądka i może wywołać alergię.

Unikaj obfitych i ciężkostrawnych posiłków

Podczas świąt najlepiej unikać potraw tłustych, ciężkostrawnych i obfitych, ponieważ wpływają one bardzo niekorzystnie na trawienie i w konsekwencji na złe samopoczucie. Zwłaszcza przyszłe mamy, które w ciąży często borykają się z problemami żołądkowymi powinny uważać na to, co znajdzie się na ich talerzach. Lepiej wybierać posiłki lekkie i przede wszystkim w mniejszych ilościach.

Rozsądne jedzenie

Oczywiście kawałek karpia czy makowca lub kilka pierogów z grzybami nie zaszkodzi kobiecie ciężarnej, pod warunkiem oczywiście, że będą to małe ilości. Podczas wigilii przyszłe mamy mogą spróbować wszystkiego, jednak ważne, by zachowały umiar. Nie wszystkie potrawy wigilijne dedykowane są kobietom w ciąży, dlatego lepiej zachować rozsądek i oczywiście próbować, ale nie przesadzać z ilością zwłaszcza tych potraw, które nie są wskazane przyszłym mamom.

Ziołowa herbatka na lepsze trawienie

Jeśli potrawy wigilijne będą tak kuszące, że ciężko będzie się oderwać od stołu i w konsekwencji uczucie pełności zacznie doskwierać, warto sięgnąć po ziołową herbatkę:

  • rumiankową
  • z kopru włoskiego
  • z koprem włoskim i anyżem dla mam karmiących.

Wspomoże ona układ trawienny i pomoże pozbyć się nieprzyjemnego uczucia pełności i problemów żołądkowych.

Jedz dla dwojga, a nie za dwoje!

Bardzo ważne, by w ciąży się nie objadać. Przyszłe mamy powinny jeść dla dwojga, a nie za dwoje. To różnica! Nie tylko niewłaściwa dieta może wywołać dolegliwości trawienne, również zbyt obfite posiłki. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza w okresie świąt, kiedy stoły aż uginają się pod ciężarem świątecznych smakołyków, którym ciężko jest się oprzeć.

Opublikowane w: Ciąża

Zostaw komentarz

Komentarze

  • Ciążowo w wigilię....
    Przez:M Dnia December 15th 2017
    Ocena:
    5.0

    Jedz dla dwojga nie za dwoje... ;) - myślę że w Wigilię przyszłe mamy muszą się baaardzo pilnować :) Dzięki za informację, co wolno a co nie i jak sobie radzić z świątecznym przejedzeniem w razie jakby małe łakomstwo wygrało ;)

  • Być kobietą...
    Przez:Marylka Dnia November 29th 2017
    Ocena:
    5.0

    Kobieta to ma jednak życie pełne wyrzeczeń No nic, to zabieram się za przygotowanie dla mnie specjalnego menu na Boże Narodzenie :)Pozdrawiam wszystkie przyszłe mamuśki :)